Dynamic Load Balancing

Steeds meer mensen stappen over op een elektrische auto. Daarom wordt de vraag naar laadpalen en laadpunten steeds groter. Het plaatsen van extra laadpunten en het geschikt maken van de netwerkaansluiting voor deze extra punten is een kostbare zaak. Smit Laadpalen werkt daarom met het slimme Dynamic Load Balancing systeem. Dit is een veilige en efficiënte oplossing om meerdere laadstations op één aansluiting toe te passen, zonder de stroomgrens te overschrijden. Toekomstige uitbreidingen zijn dankzij het systeem eenvoudiger en goedkoper te realiseren.

Stroomgrens

Voor ieder gebouw is een stroomgrens ingesteld. Wanneer deze grens overschreden wordt, raakt de netaansluiting overbelast en worden alle elektriciteitsvoorzieningen uitgeschakeld. Dit is natuurlijk heel vervelend en moet voorkomen worden. Het Dynamic Load Balancing systeem van Smit Laadpalen voorkomt overbelasting van de netwerkaansluiting door te analyseren hoeveel vermogen er beschikbaar is en dit te verdelen over de voertuigen die geladen worden.

Hoe werkt Dynamic Load Balancing?

Het Dynamic Load Balancing systeem zorgt voor een optimale verdeling van het vermogen dat beschikbaar is. Overdag wordt er in een gebouw meer elektriciteit verbruikt dan in de nacht. Wanneer u uw auto overdag wilt opladen dan wordt het vermogen zo verdeeld dat het systeem niet overbelast raakt. Dit betekent dat het opladen van uw auto overdag langer kan duren omdat er minder capaciteit is. In de nacht is er meer capaciteit beschikbaar en gaat het laden sneller. Deze verdeling wordt gemaakt door het Dynamic Load Balancing systeem en zorgt ervoor dat u laadpalen kunt plaatsen zonder dat u aanpassingen in de meterkast of verzwaringen van de netaansluiting hoeft te maken. Een optimale verdeling van het vermogen, zonder dat het u een vermogen kost.

Voldoende vermogen voor uw auto

We horen u denken: maar dan wordt mijn elektrische auto gedurende de dag niet voldoende opgeladen. Dit is niet waar. Een gemiddelde auto rijdt in Nederland 32 kilometer per dag. De gemiddelde accu-capaciteit is 53kWh en de auto’s worden per laadbeurt tussen de 20 en 80% opgeladen. U kunt met 1kWh 5 kilometer rijden, dit betekent dat u per dan slechts 7kWh nodig heeft. Slechts 13% van de gemiddelde accu-capaciteit. Dit is in theorie 1 uur laden. Het is niet altijd nodig om uw auto tot 100% te laden, en vooral ’s nachts is er voldoende capaciteit om dit wel te realiseren. Overdag duurt het langer om de elektrische auto’s te laden, maar dit wordt in de nacht gecompenseerd. De meeste auto’s worden sowieso gedurende de nacht opgeladen wanneer er voldoende vermogen beschikbaar is.

Dynamic Load Balancing

Wilt u meer informatie over Dynamic Load Balancing en hoe dit toegepast kan worden op uw gebouw? Neem dan contact op met Smit Laadpalen, wij helpen u graag verder.

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.